×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 1 آذر , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 21 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

توسعه کریدور شمال و جنوب در مسکو امضا شد؛ رییس صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران برای تامین منابع مالی پروژه‌های حمل‌ونقلی، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک‌های روسیه در اجرای پروژه‌های متعدد حمل‌ونقلی در ایران شد.

به گزارش بازاراصناف آنلاین، یادداشت تفاهم همکاری سه‌جانبه بین صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران، شورای هماهنگی حمل‌ونقل اوراسیایی و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال – جنوب در مسکو به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم به امضای داوود دانش جعفری، رئیس صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران وادیم گانین، مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) و گنادی بوسونوف، مدیرکل شورای حمل‌ونقل اوراسیایی رسید.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری که کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دیمیتری زورف، معاون وزیر حمل و نقل روسیه حضور داشتند.

طرف‌های امضاکننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال – جنوب توافق کردند.

طرف‌های امضاکننده این تفاهم‌نامه همچنین بر تبادل اطلاعات، انجام پروژه‌های مشترک و تبادل هیات‌های تخصصی برای دستیابی به این اهداف تاکید کردند.

داوود دانش‌جعفری رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده بود، همچنین با زورف، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه ملاقات و بر ادامه همکاری دو کشور در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد.

دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران برای تامین منابع مالی پروژه‌های حمل‌ونقلی، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک‌های روسیه در اجرای پروژه‌های متعدد حمل‌ونقلی در ایران شد.

رئیس صندوق ملی توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را پیش‌زمینه افزایش تجارت بین دو کشور خواند و ایران را دارای ظرفیت‌های بزرگ در ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند دانست.

معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز با اشاره به توافق دو کشور در احداث راه‌آهن رشت-آستارا، ابراز امیدواری کرد که اجرای پروژه تسریع شود.

زورف تصریح کرد که با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در پایانه ریلی سرخس، شاهد افزایش ترانزیت کالا از مقصد ایران باشیم.

در این راستا رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره‌برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: باتوجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین‌المللی و بخش خصوصی داخلی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشورمان ازجمله توسعه کریدور شمال – جنوب وجود دارد.

داوود دانش‌جعفری اضافه کرد: علاوه‌بر اینکه بخشی از طرح‌های زیرساخت حمل‌ونقل را با بهره‌گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می‌کنیم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح‌ها امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به وجود برخی حلقه‌های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران افزود: بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می‌تواند به شتابان کردن طرح‌ها منجر شود.

توسعه حمل‌ونقل ریلی در شرق ایران

دانش جعفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران

دانش جعفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب به حساب می‌آید، ادامه داد: این صندوق سرمایه‌گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت دیگر طرف‌ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.

به‌گفته دانش‌جعفری برای فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل‌ونقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و دیگر کشورهای این حوزه هستیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران اظهار داشت: باتوجه به نقطه قوت کشورهای آسیای میانه در حمل‌ونقل ریلی، فرصت‌های بیشتری در بهره‌گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد.

به گفته وی، در شرق ایران، پروژه‌های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل‌ونقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه‌آهن بندرعباس به سمت اینچه‌برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می‌توان بخشی از نیازهای حمل‌ونقل منطقه‌ای را تأمین کرد.

دانش‌جعفری گفت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد که صندوق توسعه حمل‌ونقل پیگیر آن است و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل‌ونقل شمال – جنوب فراهم می‌شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حل‌ونقل یادآور شد: این صندوق، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و به‌دنبال آن است که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تأمین مالی طرح‌های حوزه حمل‌ونقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می‌تواند منابع خارجی را نیز شامل شود.

بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، رئیس صندوق توسعه حمل‌ونقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال – جنوب و بازدید از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی‌های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به مسکو سفر کرد.

بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور ازجمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف ازجمله خدمات لجستیکی، حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینال‌ها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.