به گزارش بازاراصناف به نقل از شهرمردم ،جانشین رئیس پلیس راه شمال فارس در گفتوگو با شهر مردم: افزایش هفت درصدی فوتیها در محورهای شمالی استان در پنجماهه نخست سال جاری، به گزارش فاطمه مقدم – خبرنگار شهر مردم، هر تصادف، یک تراژدی انسانی است که جز گرفتن جان عدهای و در سوگ نشاندن خانوادههایشان، مجروحانی نیز بر جا میگذارد. این بازماندگان بعد از پشت سر گذاشتن لحظات هولناک حادثه و دوران درمان باید با در میان زخمهای آشکار خود تا مدتی برای گرفتن حقشان بدوند یا تا آخر عمر ویلچرنشین شوند.
در سال ۱۴۰۴، استان فارس شاهد تکرار تراژدی هولناک در جادههایش بود و در پیچوخمهای محورهای شمالی و جنوبی، جان بسیاری از هماستانیها گرفته شد. استان فارس سال جاری را با سفرهای نوروزی آغاز کرد و شوربختانه در صدر فهرست استانهای پرتصادف کشور قرار گرفت. فارس امسال تصادفات جرحی بسیار مخوفی را پشت سر گذاشت.
به گزارش شهر مردم؛ بر اساس خبرهای آمده در رسانهها، محورهای شمالی استان فارس شامل جادههای سپیدان–شیراز، فیروزآباد–کوار و فیروزآباد–جم از جمله مسیرهای پرحادثه منجر به جرح در سال جاری بودهاند. واژگونی اتوبوس در ۲۸ تیرماه با جانباختن ۲۲ نفر و زخمی شدن ۳۴ نفر، یکی از حوادث تلخ سال را رقم خورد. همچنین تصادف میان دو خودرو پژو ۲۰۶ و پژو پارس در محور سپیدان–شیراز منجر به فوت پنج نفر از هماستانیها و مصدومیت سه نفر دیگر شد. در محورهای جنوبی استان نیز، جادههای داراب–بندرعباس، فسا–جهرم و مرودشت–ارسنجان شاهد وقوع تصادفات منجر به فوت بودهاند. برای مثال، تصادف در محور فسا به داراب چهار کشته بر جا گذاشت.
در بازه زمانی فروردین تا مهرماه ۱۴۰۴، استان فارس شاهد وقوع تعداد قابل توجهی از تصادفات جادهای بود که منجر به تلفات جانی و بر جا گذاشتن مصدومان بسیاری شد. بر اساس گزارشهای درجشده از تصادفات جادهای در رسانههای رسمی، در این مدت مجموعاً ۴۷ حادثه رانندگی جرحی در استان فارس گزارش شده است. از این تعداد تصادف، تعداد کل کشتهشدگان در حوادث رانندگی به ۹۸ نفر رسید که بخش عمدهای از این تلفات مربوط به واژگونی اتوبوس در محور فیروزآباد–کوار با ۲۲ کشته بوده است. همچنین تصادف کامیون با سواری پژو پارس با پنج سرنشین از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا که منجر به مرگ تمام سرنشینان شد، از جمله حوادث دردناک پرکشتهی جادههای فارس در سال جاری بوده است که همین دو حادثه سهم قابلتوجهی در افزایش آمار فوتیها داشتند.
علاوه بر تلفات جانی، مجموع مصدومان حوادث رانندگی در جادههای استان فارس در هفت ماه گذشته برابر با ۲۱۱ نفر بوده است که بسیاری از آنها به دلیل شدت تصادفات نیازمند درمانهای فوری و مراقبتهای پزشکی بودهاند. در سال جاری، جادههای فیروزآباد–کوار، فیروزآباد–جم و سپیدان–شیراز بهعنوان پرخطرترین جادههای استان فارس شناخته شدهاند. این جادهها به دلیل عوامل مختلفی مانند وضعیت نامناسب جاده، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین رانندگی، شاهد وقوع حوادث متعددی بودهاند.
*جادههای شمالی استان فارس کانون تصادفات مرگبار سال جاری
جانشین رئیس پلیس راه شمال فارس که بیشترین تصادفات جرحی در حوزه استحفاظی آنها رخ داده، در گفتوگو با شهر مردم، محور کوار–فیروزآباد و محور فسا–شیراز را حادثهخیزترین محورهای مواصلاتی فارس در ششماهه نخست سال جاری خواند.
سرهنگ بهنام صادقی، وقوع دو حادثه مرگبار در این محورها، واژگونی اتوبوس مسافربری که به فوت ۲۲ نفر منجر شد و همچنین برخورد سه خودرو در جاده فسا–شیراز که باعث جانباختن پنج نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا شد، را فجایعی تلخ خواند که منجر به افزایش چشمگیر رقم فوتیهای جادههای شمال فارس شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در وقوع تصادف، علل و عوامل مختلف با هم دخیل هستند و نمیتوان تمام مشکلات را به نقص جاده نسبت داد، گفت: خطای انسانی، ناامن بودن جادهها و کیفیت پایین خودروها، هر سه جزو عواملی هستند که در تصادفات حادثهساز میشوند.
سرهنگ صادقی در ادامه اظهار کرد: در حادثه اخیر که ۲۲ مهرماه رخ داد و منجر به فوت پنج عضو کادر درمان شد، نبود جداکننده نیوجرسی در جاده یکی از عوامل مهم بود که باعث برخورد یک دستگاه کامیون با خودروی پژو پارس شد. همچنین خطای انسانی نیز در این تصادف نقش داشت.
*نصب نیوجرسی در جادهای که جان کادر درمان فسا را گرفت
جانشین رئیس پلیس راه شمال فارس اعلام کرد: پیگیریهای لازم برای نصب جداکننده نیوجرسی در این جاده انجام شده و بهزودی این تجهیزات ایمنی در محور مواصلاتی فسا به داراب نصب خواهد شد تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.
سرهنگ صادقی در ادامه با اشاره به آمار تصادفات جادهای در محورهای شمالی استان فارس در پنجماهه نخست سال جاری گفت: تعداد تصادفات منجر به فوت در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است و در این مدت ۲۴ نفر در تصادفات جادهای شمال استان جان خود را از دست دادهاند.
سرهنگ صادقی خطای انسانی را بیشترین دلیل تصادفات جادهای خواند و گفت: تعداد ناکافی دوربینهای کنترل سرعت در جادهها امکان نظارت همهجانبه پلیس را کاهش داده و این مسئله میتواند منجر به افزایش تخلفات رانندگی و در نتیجه بالارفتن شدت تصادفات و تلفات جادهای شود.
وی افزوده شدن آزادراه به محورهای مواصلاتی شمال استان را عاملی برای کاهش تصادفات خواند و گفت: با افتتاح آزادراه جدید در محور قدیم شیراز–اصفهان که از سمت سعادتشهر بود، شاهد ترافیک و تردد کمتر هستیم و در نتیجه، تصادفات در این محور ۱۵ درصد و تصادفات جرحی ۲۰ درصد کاهش یافته است.
جانشین رئیس پلیس راه شمال فارس، از آغاز تدابیر ویژه برای ایمنسازی جادههای محورهای شمالی استان خبر داد و گفت: از چند روز گذشته، برنامهای جامع شامل گشتهای هدفمند و برخورد با تخلفات حادثهساز، همچنین آشکارسازی نقاط حادثهخیز برای آگاهی رانندگان آغاز شده است تا در نیمه دوم سال شاهد کاهش تصادفات جادهای در این مناطق باشیم. با افتتاح جادههای جدید، نقاط مستعد تصادف بهدقت احصا و به اداره حملونقل جادهای اعلام شدهاند. هماکنون، اقدامات لازم برای ایمنسازی و آرامسازی ترافیک در این نقاط در حال انجام است.
وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرحها و اقدامات عملیاتی مشترک، در نیمه دوم سال جاری کاهش محسوسی در تعداد تصادفات جادهای محورهای شمالی استان رخ دهد و ایمنی سفرها افزایش یابد.
این مقام انتظامی در ادامه از مردم خواست با توجه به شرایط فصلی و جوی مانند بارندگی یا مهگرفتگی در محورهای شمال استان، در رانندگی دقت عمل بیشتری به خرج دهند و گفت: رانندگان در سفرهای برونشهری جز رعایت کامل مقررات رانندگی از عجله و شتاب بیمورد بپرهیزند. سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از خطاهای انسانیِ عامل بسیاری از تصادفات در محورهای مواصلاتی استان بوده است. همچنین رانندگان از استفاده از موبایل با روشهای مختلف، چه پاسخگویی تلفن و چه ارسال پیامک یا بررسی فضاهای مجازی، در حین رانندگی خودداری کنند که همه این موارد جزو تخلف استفاده از تلفن همراه به شمار میرود؛ چون باعث حواسپرتی شده و مانع اقدام بهموقع و واکنش درست راننده میشود.