×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 1 آذر , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 21 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش بازار اصناف به نقل از  بندر و دریا، به همین منظور در راستای معرفی کارآفرینان حوزه دریایی و بندری به سراغ حمید شهسواری مدیرعامل شرکت مبشر نور دریا رفتیم و گفت‌وگویی صمیمی انجام دادیم که قسمتی از آن  (برای خواندن نسخه کامل به ماهنامه بندر و دریا مراجعه کنید)در ادامه می‌آید ؛

 

  • شرکت مبشر نور دریا در چه سالی فعالیت خود را با چه هدفی آغاز کرد؟

شرکت مبشر نور دریا که بنده مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره آن هستم در سال ۱۳۸۰ با مجوز بارشماری و تخلیه بارگیری، به‌اتفاق تعدادی از کارگزاران بندری آن را تأسیس کردیم. یکی از شرکت‌های قدیمی بودیم که تخصص بارگیری و بارشماری کانتینر، پلن نویسی کشتی‌های لاینر را داشتیم، تنظیم نقشه بارچینی شناورهای کانتینری را انجام می‌دادیم. از سال ۱۳۸۱ ما به نیابت از شرکت تایدواتر، سوپروایزر بندر شهید رجایی بودیم. یعنی نظارت و انجام عملیات تخلیه و بارگیری شناورهای کانتینری را هماهنگ می‌کردیم، اینکه چند گنتری کرین روی شناور مستقر شوند و تخلیه و بارگیری از کدام انبارهای شناور شروع شود از ابتدا تا پایان عملیات شناورهای کانتینری به عهده ما بود، بارگیری، تهیه نقشه بارچینی و تسویه کشتی از جمله کارهای شرکت مبشر نور دریا بود. تقریبا می‌شود گفت یکی از شرکت‌های متخصص در زمینه تخلیه و بارگیری شناورهای کانتینری و لاینرهای بزرگ بودیم و حتی آن زمان که هندهلد نبود و نرم‌افزار وجود نداشت که کاری سخت بود ما در آن شرایط به‌صورت دستی همه این کارها را انجام می‌دادیم با کمترین اشتباه. بندر شهید رجایی از گذشته بین کل بنادر کمترین اشتباهات را داشت. بعضی کشتی‌ها به بندر شهید رجایی می آمدند که اشتباهاتی در بارگیری آن‌ها انجام شده بود و می‌بایست بار آن‌ها شیفتینگ شود، کانتینرها را جابه‌جا می‌کردیم اشتباه در همه بنادر دنیا پیش می‌آید ولی خوشبختانه در بندر شهید رجایی از همان ابتدا خطاها کم بود، کار دقیق و پر هزینه‌ای است که در بارگیری اشتباهی نشود و نیروی انسانی شاغل در عملیات بیشترین دقت را می‌کردند تا مبادا کانتینری به‌اشتباه وارد کشتی دیگر یا محوطه غیر مرتبط نگردد.

بعد از کار تخلیه و بارگیری، کمکم به فکر توسعه افتادیم. سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قراردادند و با ورود بخش خصوصی در بنادر کشور مدل و شکل بنادر تغییر کرد و با ایجاد فضاهای مناسبت اراضی پشتیبانی بندر و تمایل بخش خصوصی برای توسعه فعالیت‌های بندر و پسکرانه خود شرکت‌ها مبادرت به ساخت‌وساز در اراضی پشتیبانی برای ایجاد محوطه نگهداری کالا نمودند که ما هم جزئی از آن شرکت‌ها بودیم.

  • چه سالی بوده است؟

حول‌وحوش دهه ۸۰ بود که سازمان بنادر و دریانوردی به فکر جذب سرمایه‌گذار افتاد و این خود یک تحول بسیار عظیم در ساختار و شکل بنادر و توسعه‌یافتگی در بنادر کشور بود و بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت آن از کلیه بنادر کشور پیشی گرفت و در جذب سرمایه‌گذاری سرآمد بنادر کشور شد و با این طرح و برنامه انحصارگرایی از بین رفت و تمامی افراد و کارآفرینان توانستند که در بندر سرمایه‌گذاری نمایند و بسیاری از جوانان همین مرز و بوم مشغول به کار شدند. حالا حساب کنید که اراضی پشتیبانی نزدیک به ۶۰۰، ۷۰۰ هکتار واقعا اگر بخش خصوصی نبود دولت با توجه به بروکراسی‌های اداری موفق به ساخت‌وساز نمی‌شود و اینکه اگر دولت اقدام به ساخت‌وساز و متولی گری می‌کرد باعث رانت در انجام کارهای محوله می‌شد که با چنین فکری که مسئولان وقت آن زمان که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بین‌المللی دریایی، بندری و سازمان جهانی دریانوردی بودند، یک تحول عظیمی در بخش دریایی و بندری کشور ایجاد شد.

کار خیلی بزرگی بود. من همیشه معتقدم که سازمان بنادرو دریانوردی مدیون مسئولین وقت آن دوران است که یکی از آن افراد مدیرعامل محترم وقت سازمان جناب آقای دکتر صفایی است و با حمایت از بخش خصوصی و نخبگان دریایی و بندری توانستند هم در بخش دریایی و هم در بخش بندری موفقیت‌هایی کسب نمایند که ماحصل آن پیشرفت کشورمان است و بردن نام کشورمان در جمع ۱۰۰ بندر برتر دنیاست.

  • به چه طریق موفق به گرفتن زمین در بندر شهید رجایی شدید؟

آن زمان ما در مزایده اراضی پشتیبانی شرکت کردیم، یک قطعه زمین هم به ما واگذار شد که پس از انجام مراحل اداری آن سریعاً شروع به ساخت آن برابر ضوابط قرارداد BOT سازمان بنادر و دریانوردی نمودیم و خوشبختانه برابر برنامه زمان‌بندی، کار ساخت پروژه را به انجام رساندیم. از جمله شرکت‌هایی که در آن اراضی همچون ما شروع به ساخت‌وساز نموند می‌توان شرکت‌های بکت و سیدلف نام برد و شرکت‌های دیگر هم اقدام به سرمایه‌گذاری در آن محوطه کردند.

در سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت‌های خیلی خوبی داشتیم. در سال گذشته یکی از شرکت‌هایی بودیم که بیشترین آمار استریپ کانتینر را داشتیم. علاوه بر نیروهای متخصص شرکت، ۳۵۰ نفر هم نیروهای دیگر از جمله نیروهای پیمانکاری در کنار ما درحال فعالیت در بندر هستند.

  • به چه طریق موفق به گرفتن زمین در بندر شهید رجایی شدید؟

آن زمان ما در مزایده اراضی پشتیبانی شرکت کردیم، یک قطعه زمین هم به ما واگذار شد که پس از انجام مراحل اداری آن سریعاً شروع به ساخت آن برابر ضوابط قرارداد BOT سازمان بنادر و دریانوردی نمودیم و خوشبختانه برابر برنامه زمان‌بندی، کار ساخت پروژه را به انجام رساندیم. از جمله شرکت‌هایی که در آن اراضی همچون ما شروع به ساخت‌وساز نموند می‌توان شرکت‌های بکت و سیدلف نام برد و شرکت‌های دیگر هم اقدام به سرمایه‌گذاری در آن محوطه کردند.

در سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت‌های خیلی خوبی داشتیم. در سال گذشته یکی از شرکت‌هایی بودیم که بیشترین آمار استریپ کانتینر را داشتیم. علاوه بر نیروهای متخصص شرکت، ۳۵۰ نفر هم نیروهای دیگر از جمله نیروهای پیمانکاری در کنار ما درحال فعالیت در بندر هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.