×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 13 تیر , 1404  .::.   برابر با : Friday, 4 July , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

سمت و سوی تجارت در دوران پساجنگ، تجارت و جنگ گاه همزاد یکدیگر هستند و هر زمان که سود تجاری کاهش پیدا کرده، جهان با جنگ مواجه‌شده اما گاهی نیز جنگ‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها خود درهای جدیدی به روی تجار و بازرگانان باز کرده‌اند. بنابراین جنگ‌ها می‌توانند علاوه بر تهدید گاه فرصت‌های جدیدی را نیز به روی فعالان اقتصادی باز کنند.

به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از تولید و بازار: استدلال می‌شود که عقل رایج مبنی‌بر اینکه تجارت و جنگ رابطه منفی دارند فقط تا حدی درست است.

در یک سناریوی دوجانبه، تجارت؛ در واقع به دلیل هزینه‌های فرصت زیاد مرتبط با از دست‌دادن تجارت بالقوه ناشی از جنگ، با تمایل به درگیر‌شدن در جنگ رابطه منفی دارد، با این حال در یک سناریوی چندجانبه، هزینه فرصت کاهش می‌یابد زیرا کشورها کمتر به هر شریک تجاری معین وابسته هستند و از این‌رو می‌توانند وارد جنگ شوند.

همچنین هر جنگ و تهدید خارجی می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر صادرات و واردات کشورها داشته باشد.

این تأثیرات شامل اختلال در زنجیره‌های تأمین، کاهش حجم تجارت، نوسانات ارزی، افزایش تورم و تغییر در الگوهای تجاری است.

 

 تاثیر جنگ بر صادرات

جنگ می‌تواند منجر به اختلال در تولید و حمل و نقل کالاها شود که در نتیجه آن صادرات کاهش می‌یابد.

همچنین جنگ در تغییر ترکیب صادرات اثر گذار است.

در زمان جنگ ممکن است برخی از محصولات به دلیل محدودیت‌های صادراتی یا تغییر در تقاضا، از سبد صادرات حذف شوند.

در نهایت کاهش صادرات به کاهش درآمدهای ارزی منجر می‌شود که این موضوع می‌تواند بر اقتصاد کشورها تأثیر منفی بگذارد.

 

تاثیر جنگ بر واردات

یکی از اثرات جنگ می‌تواند افزایش وابستگی به واردات در کشورها باشد.

در برخی موارد، جنگ می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر به واردات برخی کالاهای استراتژیک شود. همچنین محدودیت‌های تجاری و نوسانات ارزی می‌توانند قیمت کالاهای وارداتی را افزایش دهند.

در شرایط جنگی، واردات برخی کالاها ممکن است با محدودیت مواجه شود و تنوع کالاهای وارداتی کاهش یابد.

در مجموع، جنگ‌ها  گاه می‌توانند تأثیرات مخربی بر صادرات و واردات کشورها داشته باشند.

برای مقابله با این تأثیرات، لازم است کشورها سیاست‌های اقتصادی مناسبی را اتخاذ کنند و به دنبال تنوع بخشی به بازارهای تجاری خود باشند.

 

مدیریت اقتصاد پسا جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران

در شرایط جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با تصمیمات خوبی که در دولت با همکاری وزیر اقتصاد، وزیر صمت و سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک ج.ا.ایران گرفته شد، کالاها با تعهد بلافاصله ترخیص شدند که انتظار می‌رود این روند تا به ثبات رسیدن شرایط کشور تداوم یابد.

این موضوع باعث شد در شرایط جنگی نه تنها برای حوزه صادرات مشکل ایجاد نشود بلکه در بحث واردات نیز با تصمیمات خوب مسئولان شاهد تسریع در ترخیص کالاها بودیم.

در مدت جنگ تحمیلی اخیر هیچ مشکلی در بحث صادرات و واردات ایجاد نشد ولی اینکه ما چگونه باید عمل کنیم و چه رفتاری را باید در شرایط فعلی برای تسریع در ترخیص کالاها داشته باشیم، نیازمند بررسی بیشتر و ارایه راهکارهای کارشناسانه‌ است.

در همین راستا برای دوران پساجنگ، بسته حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از واحدهای تولیدی پیش‌بینی شد که این بسته در ۴۸ بند تهیه و تدوین شده و بسیار جامع و کامل است.

در این بسته تمام زوایا و مشکلات صادرات واردات به درستی دیده شده و انتظار می‌رود که  دولت هرچه سریع‌تر این بسته را بدون کم و کاست تصویب کند.

اکنون این بسته در کمیسیون‌های اقتصادی دولت و کمیته‌های مربوطه در حال بررسی برای تصویب است. اگر هرچه سریع‌تر این بسته ابلاغ شود باعث می‌شود تا در دوران پسا جنگ، شرایط کشور به شرایط عادی در حوزه تولید و تجارت بازگردد.

چنانچه به گفته مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران اکنون تجارت با عراق از طریق مرز‌های زمینی ادامه دارد و با امارات نیز به وضعیت عادی بازگشته‌ایم واگر شرایط پایدار بماند، رسیدن به هدف‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری صادرات امسال همچنان ممکن است.

همچنین با توجه به افزایش همکاری با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پیمان شانگهای و بریکس کشورهایی، چون قطر و پاکستان نیز آمادگی خود را برای همکاری‌های  بیشتر تجاری با ایران اعلام کرده‌اند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.