×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 7 دی , 1403  .::.   برابر با : Friday, 27 December , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر

ثبت بالاترین ضریب عملکرد تعمیراتی در پالایشگاه ششم پارس جنوبی؛ بررسی آمار عملکرد تعمیر و نگهداری پالایشگاه ششم پارس جنوبی طی ۲ سال گذشته نشان می‌دهد که این پالایشگاه در این مدت توانسته بالاترین ضریب عملکرد تعمیراتی را در مجتمع گاز پارس جنوبی به ثبت برساند.

به گزارش بازار اصناف آنلاین، پایش نمودار رضایتمندی کارفرما در محدوده زمانی آذر ۱۴۰۱ تا پایان آبان ۱۴۰۳ در بخش‌های تدارکات و تجهیزات مورد نیاز جهت انجام عملیات صنعتی، مدیریت و سرپرستی کار، برنامه‌ریزی و زمانبندی کار و تحلیل سیستم‌ها و کنترل کیفی گویای آن است که پیمانکار تعمیر و نگهداری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در این مدت توانسته علاوه بر کسب رضایتمندی حداکثری کارفرما، در زمینه پیشرفت دستورکارهای قابل اجرا در واحد تعمیرات پالایشگاه ششم به شاخص بیش از ۹۵ درصد دست پیدا کند که تاکنون در این پالایشگاه ‌سابقه نداشته است.

بنا بر این گزارش، سمندیس از ابتدای آذر ۱۴۰۱ به‌عنوان پیمانکار تعمیر و نگهداری پالایشگاه ششم پارس جنوبی و با هدف بهبود کیفیت خدمات، ارتقای ایمنی و افزایش بهره‌وری، کار خود را در این پالایشگاه به مدت ۲ سال آغاز کرد.

در ابتدای این همکاری، شاخص‌های عملکردی پالایشگاه ششم در حوزه‌های مختلف از جمله روش‌های اجرایی، ایمنی و بهره‌برداری در سطحی متوسط قرار داشتند اما با ورود این پیمانکار و به کار‌گیری راهبردهای مؤثر مدیریتی، روند رو به رشد شاخص‌ها شروع شد به طوری که ضرایب عملکردی D که معیارهایی مانند ایمنی، متد و بهره‌برداری را شامل می‌شوند و در ابتدای دوره با چالش‌هایی همراه بودند، رو به بهبود گذاشته و تا پایان دوره به ۹۸ درصد رسید.

گفتنی است ضریب متد D در شروع همکاری حدود ۷۴ درصد بود که با بهبود فرآیندهای اجرایی و افزایش کیفیت کار، به بیش از ۹۰ درصد در سال دوم قرارداد همکاری ارتقا پیدا کرد و ضریب ایمنی نیز که در بدو ورود سمندیس حدود ۹۵ درصد بود تا پایان دوره به ۹۸ درصد رسید و استانداردهای بالای ایمنی را تثبیت کرد. همچنین در میان ضرایب C نیز بهبودهای چشمگیری مشاهده شد تا آنجا که ضریب مکانیک از ۸۸ درصد در سال نخست قرارداد تعمیر و نگهداری به ۹۶ درصد افزایش یافت و در بخش ابزار دقیق نیز این ضریب از ۹۲ درصد در آذر ۱۴۰۱ به ۱۰۰ درصد در آبان ۱۴۰۲ رسید.

این گزارش نشان می‌دهد یکی از معضلات اصلی پیش از ورود سمندیس، پایین بودن نرخ تکمیل دستورکارها و افزایش تعداد دوباره‌کاری‌ها بوده است که طی ۲ سال گذشته تحول بزرگی در این حوزه به وجود آمده و اجرای دستورکارها به شکل قابل توجهی بهبود یافت.

بر این اساس، طبق نمودار تهیه شده دستورکارها که پیش از ورود پیمانکار با میانگین تکمیل ۵۵ درصد انجام می‌شد، در پایان سال اول همکاری به بیش از ۸۰ درصد و در پایان زمان قرارداد نیز به ۹۸ درصد رسید. گفتنی است سرعت و دقت در اجرای «دستورکارهای تعیین تکلیف در کمتر از ۵ روز» به شکل چشمگیری افزایش یافت و از ۶۴ درصد در ابتدای همکاری به ۹۶ درصد در پایان دوره رسید. علاوه بر این نسبت دستورکارهای دوباره‌کاری شده از حدود ۲۰ درصد در سال اول به کمتر از ۵ درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده ارتقای کیفیت اجرا و مدیریت مؤثر منابع است.

نمودار پیشرفت دستور کارهای قابل اجرا در واحد تعمیرات پالایشگاه ششم

از سوی دیگر رضایت‌مندی کارفرما از همکاری با سمندیس نیز در طول این دو سال به‌طور مستمر افزایش پیدا کرد به طوری که این شاخص در ابتدای دوره همکاری حداکثر ۹۳ درصد بود اما در طول ۲۰ ماه از فروردین ۱۴۰۲ تا پایان آبان ۱۴۰۳ این شاخص بین ۹۹ تا ۱۰۰ درصد شناور بود که این رشد قابل توجه و تثبیت آن، نتیجه بهبود در کیفیت خدمات، مدیریت زمان و افزایش سطح ایمنی و بهره‌وری است.

پیمانکار عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم پارس جنوبی در تیر و مهر ۱۴۰۲ با وجود حجم بالای کار و پیچیدگی پروژه‌ها، موفق به کسب ضریب ۱۰۰ در تمامی شاخص‌های عملکردی شد که این دستاورد در تاریخ پالایشگاه ششم بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده توانمندی تیم‌های اجرایی و مدیریت دقیق پروژه است.

نمودار رضایت‌مندی کارفرما از شرکت سمندیس در پالایشگاه ششم

 

در این میان انجام عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه ششم پارس جنوبی که نزدیک به ۱۰۰ روز و با مشارکت همه‌جانبه تیم‌های عملیاتی پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم شامل متخصصان، کارکنان و کارگران با نظارت همگام مهندسان گاز پارس جنوبی در بالاترین سطح کیفیت و بدون هر‌گونه حادثه انسانی صورت پذیرفت، ازجمله گسترده‌ترین اورهال تاریخ گازی کشور به شمار می‌رود که مورد تقدیر احمد باهوش، مدیرعامل  مجتمع گاز پارس جنوبی و حسن اسعدی، مدیر پالایشگاه ششم پارس جنوبی قرار گرفت.

اسعدی در این‌باره با اشاره به اجرای موفق عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه متبوع خویش در بازه زمانی ۹۵ روز بر نقش و جایگاه مجتمع گاز پارس جنوبی با داشتن سهم ۷۰ درصدی در تامین گاز شیرین کشور تأکید کرده و گفته بود: «با انجام سه پروژه مهم در این مدت، با افزایش ۱۸ درصدی خوراک از سکوها و انجام فرآورش در پالایشگاه، نقش و جایگاه پالایشگاه ششم با سهم ۹ درصدی گاز شیرین تولیدی مجتمع و ۶ درصدی گاز شیرین کشور تثبیت شد. همچنین پروژه تعویض خط ۳۲ اینچ فاز ۱۶ طرح تولید زودهنگام نیز با مشارکت همه ارکان اجرایی در سه حوزه عملیات اجرایی در سکو، ساحل و در تاسیسات دریافت پالایشگاه ششم انجام شد».

از سوی دیگر احمد نصیری، رییس تعمیرات پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی تحقق ۹۸٫۴۸ درصدی عملکرد صحیح پیمانکار تعمیرات اساسی در این پالایشگاه را مهم دانست و اظهار داشت: «وسیع‌ترین تعمیرات اساسی پالایشگاهی کشور با مدت زمان ۹۵ روز معادل ۹ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۵۱ نفرساعت کار انجام شده که اجرای بیش از ۲۵۱۰ درخواست کار تعمیراتی، تامین مواد و اجرای بیش از ۱۰ درخواست کار اصلاحی (MR)، کالیبراسیون بیش از ۲۰۰ عدد PSV و رشد ۱۵ درصدی شاخص گارانتی شیرهای ایمنی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است».

حضور ۲ ساله پیمانکار عملیات صنعتی پالایشگاه ششم در این مجموعه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآزموده، سبب شد تا با بهینه‌سازی فرآیندهای پالایشی و افزایش خوراک دریافتی، میزان تولید گاز شیرین کشور بالغ‌بر ۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کند و این پالایشگاه بتواند گاز بالغ‌بر یک میلیون ۶۲۰ هزار مشترک گاز خانگی را در زمستان سخت ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تأمین کند.

همچنین استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تعمیرات و تأمین قطعات مورد نیاز، کمک به بهبود معیشتی کارگران، حمایت از تیم‌های ورزشی، تحت پوشش قرارد دادن بیمه‌نامه عمر و تأمین آتیه بالغ‌بر ۷۳۰ نفر از کارگران و پرسنل پالایشگاه ششم، افزایش ارتقای کیفیت HSE و… از جمله اقداماتی بود که انجام آن در ۲ سال گذشته سبب فرهنگسازی در دیگر مجموعه‌های پالایشگاهی شد.

بر این اساس تحلیل عملکرد شرکت سمندیس در طول دو سال همکاری با پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی نشان‌دهنده یک تغییر بنیادین در روندها و شاخص‌های عملکردی است که برخی از دستاوردهای آن شامل ارتقای ضرایب عملکردی D و C با رشد مستمر در تمامی بخش‌ها، بهبود اجرای دستورکارها با افزایش سرعت، دقت و کاهش دوباره‌کاری‌ها، دستیابی به موفقیت بی‌سابقه در اوج تعمیرات اساسی با کسب ضرایب کامل در شاخص‌های عملکردی و افزایش رضایت‌مندی کارفرما در بالاترین سطح ممکن در طول دوره بوده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.