به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از ایکوپرس: کیوان پناهی افزود: اگر این زیانها موجب میشد مصرفکننده واقعی از قیمت پایینتر بهرهمند شود، قابل توجیه بود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار، رانت گستردهای ایجاد کرد و واسطهها از این وضعیت سود بردند، در حالی که مشتری واقعی همچنان مجبور به خرید خودرو با نرخهای بالاتر در بازار آزاد بود.
تاثیر متغیرهای اقتصادی
پناهی با اشاره به تغییرات مداوم شاخصهای اقتصادی ناشی از تحریمها و نوسان قیمت مواد اولیه گفت: وقتی اقتصاد ثبات ندارد و قیمتها مرتب تغییر میکند، تولیدکننده نمیتواند با قیمت ثابت خودرو عرضه کند.
اگر شرایط پایدار باشد، امکان فروش با قیمت مشخص وجود خواهد داشت، اما در شرایط فعلی بورس کالا، ابزار مناسبی است تا زیان خودروساز تکرار نشود و مشتری نیز به خودرو دسترسی واقعی داشته باشد.
مزایای عرضه در بورس
وی تاکید کرد: حتی اگر خرید از بورس برای مشتریان دشوارتر به نظر برسد، این روش منطقیتر است، چون از پرداخت هزینههای بالاتر در بازار آزاد جلوگیری میکند.
ما به دنبال راهحلی هستیم که نه خودروساز متضرر شود و نه مشتری.
شایعات درباره کنترل تولید
پناهی در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر کاهش عمدی تولید گفت: بهعنوان یک خودروساز رسالت ما افزایش تولید است.
پیش از تحریمهای سال ۹۷ ظرفیت تولید روزانه ۲۴۰۰ دستگاه را داشتیم و در حال حاضر بیشتر از این تعداد تولید میکنیم. با این حال رانت بازار خودرو هنوز از بین نرفته است.
مدیر عملیات فروش ایرانخودرو ادامه داد: استراتژی ما تعامل با شورای رقابت و بورس کالاست تا به یک راهحل منطقی برسیم.
برای تسهیل ثبتنام، امکان اعمال شرط عدم خرید در ۴۸ ماه گذشته و محدودیت پلاک فعال در بورس میسر است.
نقد قیمتگذاری دستوری
پناهی با انتقاد از نگاه انحصاری به صنعت خودرو تصریح کرد: تا زمانی که خودرو، کالایی انحصاری تلقی شود، رقابتی شکل نمیگیرد و تولیدکننده جدیدی وارد بازار نخواهد شد.
قیمتگذاری دستوری روشی ناکارآمد است که باید اصلاح شود.
وی گفت: حتی باقیمتگذاریهای جدید، مشکلات به دلیل تغییرات مداوم شاخصهای اقتصادی پابرجاست.
هدف ما این نیست که مشتری با قیمتهای غیرمنطقی مواجه شود، اما تا زمانی که ثبات اقتصادی برقرار نشود، عرضه خودرو در بورس، بهترین راه به نفع تولیدکننده، مصرفکننده و حتی دولت است.