×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, 21 مهر , 1404  .::.   برابر با : Monday, 13 October , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 13 خبر

به گزارش بازار اصناف آنلاین: محسن مننتظری در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان توسعه تجارت ایران، چالش‌های پیشروی تجارت خارجی را در دو بعد داخلی و خارجی بررسی کرد و افزود: اعمال تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال پولی و مالی، حمل‌ونقل و لجستیک ایجاد کرده است اما به نظر می‌رسد چالش‌های داخلی از جمله وضع برخی قوانین و مقررات داخلی روند تجارت خارجی را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها با توجه به ظرفیت‌های داخلی و فرصت‌های بین‌المللی، در راستای ساخت برند ملی تلاش می‌کنند تا هویت ملی خود را ارتقا بخشیده و تصویر قدرتمند و الهام بخش در اذهان خارجی ارائه کنند بر ضرورت ایجاد برند ملی تاکید کرد و تاثیر آن را بر تقویت صادرات، جذب گردشگر و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی مهم برشمرد.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران، رقابت‌پذیری را بر دو عنصر کیفیت و قیمت استوار دانست و افزود: برای ساخت برند ملی در فضای رقابتی بین المللی امروزی باید دو عنصر قیمت و کیفیت را در نظر داشت. محصولاتی که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشند بیشتر می‌توانند در بازارهای جهانی حضور ماندگار خواهند بود؛ همچنین باید به نوآوری و رعایت استانداردهای بین‌المللی توجه داشت و با شناخت کافی از آنها برنامه‌ریزی مناسب نمود .

وی با انتقاد از عدم توجه به برندسازی ملی، تصریح کرد: باید بر روی ایجاد برند ملی کار کنیم هم اکنون بیشترین تمرکز ما در ایجاد برند محصول و برند بنگاهی است و برند ملی ایران ناشناخته است این در حالی است که یکسری کالاهای سنتی ما در دنیا شناخته‌ شده‌اند اما شرکتهای بین‌المللی که در بازارهای جهانی شناخته شده باشند و اسم آنها نام ایران را در ذهن مشتریان خارجی تداعی کند نداریم.

منتظری در پایان با تاکید بر لزوم ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ صادراتی، گفت: به نظر می‌رسد می‌توان با هم‌افزایی بین شرکت‌ها این برندسازی را ایجاد کنیم؛ هم اکنون کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، مالزی و ژاپن روی برندسازی کار کردند و نتایج مثبت آن را مشاهده کردند اگر ما خواهان ایجاد برند جهانی برای ایران هستیم باید بر روی برند ملی کار کنیم.

گفتنی است، بیست و نهمین دوره همایش روز ملی صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت ایران و باهدف حمایت از صادرکنندگان نمونه و برتر ملی پایان مهر سال جاری برگزار می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.