×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 12 مهر , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 3 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

افزایش ۴۲درصدی بهای خودروهای پرطرفدار در سال مهار تورم و رشد تولید، نخستین ماه سال آن هم سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام«مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است در شرایطی سپری می‌شود که براساس تصمیم وزارت صمت و مصوبه شورای رقابت شاهد رشد قابل توجه بهای بسیاری از خودروها از سوی تولیدکنندگان داخلی هستیم.

 

به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از  وقایع نیوز: الهام صادقی| سرانجام بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان، همچنین اصرار خودروسازان قیمت‌های جدید خودرو‌های داخلی اعلام شد، قیمت هایی که روند صعودی قابل توجهی در بها را به نمایش گذاشته‌اند و البته مصوبه شورای رقابت را نیز دارند.

 

خودروهای پرطرفدار گران تر شدند

به طور نمونه محمدعلی تیموری، مدیر عامل سایپا از میانگین افزایش قیمت حدود ۲۹ درصد خبر داده است.

این در حالی بوده که بر اساس جدول ارائه شده پژوه ۲۰۶ تیب ۳ هاچ بک با سقف شیشه‌ ای، پژوهi 207 دستی فرمان برقی، پژوهi 207 دستی با سقف شیشه‌ای، پژو GLX دوگانه سوز و دنا پلاس رشد ۴۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.

آنچه که به وضوح نشان می دهد خودروهای پرطرفدار در بازار رشد صعودی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

این افزایش بها در شرایطی اعمال شده است که سال ۱۴۰۲ «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است اما به نظر می‌رسد حداقل در نخستین ماه سال این امر مدنظر قرار نگرفته است.

 

پیش‌بینی تعدیل قیمت کارخانه چه شد؟

این در حالی بوده که پیش‌تر محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع قطعه‌سازی پیش بینی کرده بود که با تعدیل قیمت کارخانه، قیمت خودرو در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد، پیش‌بینی که شاید اصلی‌ترین پایه آن نام گذاری امسال به بود.

اما اینکه به واقع نظر از تعدیل منصفانه شدن قیمت‌ها باشد یا افزایش یکباره حدود ۴۰ درصدی بهای برخی از وسایل نقلیه خود موضوعی بوده که جای بررسی دارد.

در این میان البته عدم اعلام مصوبه قیمت خودرو توسط شورای رقابت و محول کردن آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خود واکنش‌هایی را در بر داشته است.

به عنوان نمونه  آلبرت بغزیان، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت بیان کرده است؛ این شورا بیشتر مصوبات خود را روی سایت خود قرار می‌دهد و تا به حال سابقه نداشته که مصوبه‌ای به صورت محرمانه ابلاغ شود.

البته در اظهارات وی نکته ای نیز وجود دارد که به نظر می رسد شاید بتوان آن را تعدیل شدن میزان افزایش بهای خودورها در مصوبه مذکور بعد از بررسی دانست، چرا که طبق سخنان بغزیان در افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو که توسط شورای رقابت اعلام شده بود، ظاهرا بیشترین افزایش‌ها به پژو پارس تیو فایو با ۷۰ درصد افزایش قیمت مربوط بوده که برخی از مسئولان از جمله معاون اول رئیس جمهور به آن اعتراض داشت.

 

الاکلنگ عرضه و تقاضا چه می گوید؟

به هر حال نتیجه همه این ها اکنون افزایش قیمتی شده که باز هم آرزوی بسیاری دیگر از خانواده ها را برای داشتن وسیله نقلیه به فراموشی سپرده است.

اما به واقع در کنار نرخ تورم چه عاملی موجب شده تا این چنین افزایش قیمت‌هایی داشته باشیم، مقوله‌ای که به طور مستقیم به عدم مهار نرخ تورم، افزایش مستمر بهای دلار باز می‌گردد.

البته برخی‌ها بر این باور هستند که عدم توازن در عرضه و تولید هم می‌تواند یکی از این دلایل باشد، عاملی که البته براساس مسئولان وزارت صمت چندان هم نباید موجبات گرانی را فراهم آورد، چرا که به گفته متولیان امر شاهد رشد تولیدات خودروسازان هستیم و در سال جدید هم این ا%